Estudios Ingleses. (Plan a extinguir)
Grado y Doble Grado. Curso 2023/2024.
VARIEDADES DEL INGLÉS - 802247
Curso Académico 2023-24
Datos Generales
- Plan de estudios: 0835 - GRADO EN ESTUDIOS INGLESES (2009-10)
- Carácter: Optativa
- ECTS: 6.0
SINOPSIS
COMPETENCIAS
Generales
Las competencias generales de la materia en la que está integrada esta asignatura (Descripción y análisis de la lengua inglesa) están orientadas a profundizar en el estudio y análisis de las distintas sub-disciplinas de la lingüística sincrónica inglesa.
Tras el período de aprendizaje, los estudiantes deberán ser capaces de:
- Aplicar los conocimientos teóricos adquiridos a la realización de tareas de diversa índole.
- Tener una actitud reflexiva y crítica sobre la lengua inglesa y valorar los diversos tipos de discurso inglés hablado y escrito referentes a distintos niveles como son la pronunciación y entonación, sintaxis, léxico, coherencia y adecuación al propósito comunicativo.
Conceptuales: Conocimiento de las disciplinas del campo de la lengua inglesa.
Procedimentales: Capacidad para comprender e integrar información procedente de diversas fuentes, y encuadrarla en distintas perspectivas teóricas.
Actitudinales: Desarrollo de una actitud reflexiva y crítica sobre la lengua inglesa.
This subject falls under Description and Analysis of the English Language. The aim of this category of subjects is to deepen the study and analysis of the different sub-disciplines of English synchronic linguistics.
After the learning period, students should be able to:
- Apply the theoretical knowledge acquired to the performance of different kinds of tasks.
- Acquire a reflective and critical attitude towards the English language and assess the different types of spoken and written English discourse at different levels such as pronunciation and intonation, syntax, lexicon, coherence and adequacy for specific communicative purposes.
Concepts: Knowledge of the field of English language disciplines.
Procedures: Ability to understand and integrate information from a variety of sources and frame it in different theoretical perspectives
Attitude: Development of a reflective and critical attitude towards the English language
Tras el período de aprendizaje, los estudiantes deberán ser capaces de:
- Aplicar los conocimientos teóricos adquiridos a la realización de tareas de diversa índole.
- Tener una actitud reflexiva y crítica sobre la lengua inglesa y valorar los diversos tipos de discurso inglés hablado y escrito referentes a distintos niveles como son la pronunciación y entonación, sintaxis, léxico, coherencia y adecuación al propósito comunicativo.
Conceptuales: Conocimiento de las disciplinas del campo de la lengua inglesa.
Procedimentales: Capacidad para comprender e integrar información procedente de diversas fuentes, y encuadrarla en distintas perspectivas teóricas.
Actitudinales: Desarrollo de una actitud reflexiva y crítica sobre la lengua inglesa.
This subject falls under Description and Analysis of the English Language. The aim of this category of subjects is to deepen the study and analysis of the different sub-disciplines of English synchronic linguistics.
After the learning period, students should be able to:
- Apply the theoretical knowledge acquired to the performance of different kinds of tasks.
- Acquire a reflective and critical attitude towards the English language and assess the different types of spoken and written English discourse at different levels such as pronunciation and intonation, syntax, lexicon, coherence and adequacy for specific communicative purposes.
Concepts: Knowledge of the field of English language disciplines.
Procedures: Ability to understand and integrate information from a variety of sources and frame it in different theoretical perspectives
Attitude: Development of a reflective and critical attitude towards the English language
Específicas
El estudiante desarrollará la capacidad para realizar análisis en profundidad de textos ingleses, relacionando sus rasgos lingüísticos con los factores culturales y sociales correspondientes.
On successful completion of this course, the student will develop the ability to perform in-depth analyses of English texts, relating their linguistic features to the corresponding cultural and social factors
On successful completion of this course, the student will develop the ability to perform in-depth analyses of English texts, relating their linguistic features to the corresponding cultural and social factors
ACTIVIDADES DOCENTES
Clases teóricas
20-25 horas.
Clases prácticas
20-25 horas.
Otras actividades
Exámenes y pruebas específicas: 3-6 horas
Actividades no presenciales: 100-102 horas (entre 66,7% y 68 % = entre 4 y 4,08 ECTS), dedicadas a las siguientes tareas:
Preparación de ejercicios, trabajos y / o exposiciones orales
Lectura de la bibliografía obligatoria
Preparación de exámenes
Consulta de dudas sobre los temas teóricos y las tareas prácticas
Other activities
Summative and formative assessment: 3-6 hours
Out-of-class activities: 100-102 hours (between 66,7% and 68% = between 4 and 4,08 ECTS), devoted to the following tasks:
Completing exercises, writing essays and/or preparing oral presentations
Reading compulsory material
Preparing for assessment
Asking questions about the practical and theoretical aspects of the course.
Actividades no presenciales: 100-102 horas (entre 66,7% y 68 % = entre 4 y 4,08 ECTS), dedicadas a las siguientes tareas:
Preparación de ejercicios, trabajos y / o exposiciones orales
Lectura de la bibliografía obligatoria
Preparación de exámenes
Consulta de dudas sobre los temas teóricos y las tareas prácticas
Other activities
Summative and formative assessment: 3-6 hours
Out-of-class activities: 100-102 hours (between 66,7% and 68% = between 4 and 4,08 ECTS), devoted to the following tasks:
Completing exercises, writing essays and/or preparing oral presentations
Reading compulsory material
Preparing for assessment
Asking questions about the practical and theoretical aspects of the course.
TOTAL
6 ECTS (150 horas)
Presenciales
2
No presenciales
4
Semestre
4
Breve descriptor:
Conceptos teóricos y prácticos de las variedades de la lengua inglesa en el mundo.
Theoretical and practical concepts related to the varieties of the English language in the world.
Requisitos
Los generales de acceso al Grado.
The general pre-requisites for access to the Degree will apply.
The general pre-requisites for access to the Degree will apply.
Objetivos
Se pretende que el estudiante se familiarice y logre identificar las distintas variedades que presenta la lengua inglesa, que sepa relacionarlas con factores como la situación comunicativa o rasgos de la identidad social del hablante y que conozca los rasgos que caracterizan a estas variedades en los distintos niveles de la lengua (vocabulario, pronunciación, gramática).
On successful completion of this course, the student will become familiar with and be able to identify the different varieties of the English language, in order to learn how to relate them to factors such as the communicative situation or features of the speakers social identity, and to get to know the features that characterize these varieties at different linguistic levels (vocabulary, pronunciation, grammar).
On successful completion of this course, the student will become familiar with and be able to identify the different varieties of the English language, in order to learn how to relate them to factors such as the communicative situation or features of the speakers social identity, and to get to know the features that characterize these varieties at different linguistic levels (vocabulary, pronunciation, grammar).
Contenido
Conceptos fundamentales: Lengua, dialecto y acento. Variedades normativas y variedades vernáculas. Factores responsables de la variedad. El inglés como lengua nativa, como segunda lengua y como lengua extranjera.
Las variedades normativas dominantes: inglés americano e inglés británico. Otras variedades nacionales. Variedades vernáculas en el mundo angloparlante.
El inglés como segunda lengua. África y Asia.
El inglés como lengua extranjera para la comunicación internacional. Modelos de inglés para la enseñanza a extranjeros.
Basic concepts: Language, dialect and accent. Normative and vernacular varieties. Factors which characterize the variety in question. English as a native language, as a second language and as a foreign language
The dominant normative varieties: American English and British English. Other national varieties. Vernacular varieties in the English-speaking world
English as a second language. Africa and Asia.
English as a foreign language for international communication. Models of teaching English as a foreign language.
Las variedades normativas dominantes: inglés americano e inglés británico. Otras variedades nacionales. Variedades vernáculas en el mundo angloparlante.
El inglés como segunda lengua. África y Asia.
El inglés como lengua extranjera para la comunicación internacional. Modelos de inglés para la enseñanza a extranjeros.
Basic concepts: Language, dialect and accent. Normative and vernacular varieties. Factors which characterize the variety in question. English as a native language, as a second language and as a foreign language
The dominant normative varieties: American English and British English. Other national varieties. Vernacular varieties in the English-speaking world
English as a second language. Africa and Asia.
English as a foreign language for international communication. Models of teaching English as a foreign language.
Evaluación
Se prevé la evaluación continua del alumno (entre un 30% y un 70% de la calificación final) a través del seguimiento semanal de su trabajo práctico en el aula, la entrega de trabajos escritos y/o presentaciones orales, además un examen teórico-práctico final (entre un 30% y un 70% de la calificación final).
Formative and summative assessment: Practical work, checked weekly in the classroom, written assignments to track the evolution of the students practical work and/or oral presentations (30-70% of final grade). Final exam, including theory and practice (30-70% of final grade).
Formative and summative assessment: Practical work, checked weekly in the classroom, written assignments to track the evolution of the students practical work and/or oral presentations (30-70% of final grade). Final exam, including theory and practice (30-70% of final grade).
Bibliografía
Beal, Joan C.. 2006. Language and region. New York: Routledge.
Gorlach, Manfred. 2002. Still more Englishes. Philadelphia: John Bejamins.
Hughes, Arthur and Peter Trudgill. 1993. English accents and dialects : an introduction to social and regional varieties of British English. London : Edward Arnold.
Kirkpatrick, Andy. 2007. World Englishes : implications for international communication and English language teaching. Cambridge : CUP
Schneider, Edgar W. 2020. English around the world: An introduction (2nd ed). Cambridge: Cambridge University Press.
Schreier, Daniel, Marianne Hundt & Edgar W. Schneider (eds.). 2020. The Cambridge Handbook of World Englishes. Cambridge: Cambridge University Pres.
Trudgill, Peter, and Jean Hannah (2002) International English: A Guide to the Varieties of Standard English, 4th ed. Arnold.
Wells, J. C. 1998. Accents of English. (3 volumes). Cambridge: CUP.
Recursos electrónicos:
http://www.bl.uk/learning/langlit/sounds/index.html
http://www.world-english.org/listening.htm
http://www.dialectsarchive.com/
http://ewave-atlas.org/
https://apics-online.info/ [Atlas of Pidgin and Creole Language Structures (APiCS)]
Gorlach, Manfred. 2002. Still more Englishes. Philadelphia: John Bejamins.
Hughes, Arthur and Peter Trudgill. 1993. English accents and dialects : an introduction to social and regional varieties of British English. London : Edward Arnold.
Kirkpatrick, Andy. 2007. World Englishes : implications for international communication and English language teaching. Cambridge : CUP
Schneider, Edgar W. 2020. English around the world: An introduction (2nd ed). Cambridge: Cambridge University Press.
Schreier, Daniel, Marianne Hundt & Edgar W. Schneider (eds.). 2020. The Cambridge Handbook of World Englishes. Cambridge: Cambridge University Pres.
Trudgill, Peter, and Jean Hannah (2002) International English: A Guide to the Varieties of Standard English, 4th ed. Arnold.
Wells, J. C. 1998. Accents of English. (3 volumes). Cambridge: CUP.
Recursos electrónicos:
http://www.bl.uk/learning/langlit/sounds/index.html
http://www.world-english.org/listening.htm
http://www.dialectsarchive.com/
http://ewave-atlas.org/
https://apics-online.info/ [Atlas of Pidgin and Creole Language Structures (APiCS)]
Otra información relevante
Se utilizará el inglés como idioma para la enseñanza, y para todas las tareas, actividades y exámenes del curso.
English will be used as the language of instruction, and for all assignments, activities and exams in the course.
English will be used as the language of instruction, and for all assignments, activities and exams in the course.
Estructura
Módulos | Materias |
---|---|
PROFUNDIZACIÓN EN LENGUA Y LINGÜÍSTICA INGLESA | DESCRIPCIÓN Y ANÁLISIS DIACRÓNICO Y SOCIOCULTURAL DE LA LENGUA INGLESA |
Grupos
Clases teóricas y/o prácticas | ||||
---|---|---|---|---|
Grupo | Periodos | Horarios | Aula | Profesor |
Grupo A | 13/09/2023 - 21/12/2023 | JUEVES 12:30 - 14:30 | A-200 | INES DE LA VILLA VECILLA MARIO SERRANO LOSADA |
VIERNES 12:30 - 14:30 | A-200 | INES DE LA VILLA VECILLA MARIO SERRANO LOSADA | ||
Grupo T | 22/01/2024 - 08/05/2024 | MARTES 15:00 - 17:00 | A-15 | EUGENIO CONTRERAS DOMINGO |
MIÉRCOLES 15:00 - 17:00 | A-15 | EUGENIO CONTRERAS DOMINGO |